Text

Pekný deň prajem

15. 8. 2013

Moja vízia

Teraz som na svojej prvej "pracovnej ceste". Som doma. Chystám sa cestovať ďalej, ale o tom až o týždeň.

Dnes chcem napísať, prečo chcem teraz študovať, a kde sa vidím o pár rokov.

Môj celoživotný cieľ je jasný: pri nakupovaní bežných vecí, ako sú potraviny alebo oblečenie, sa chcem nemusieť pozerať na ceny. Jednoducho ak budem povedzme behávať, chcem si kúpiť kvalitné topánky a nemusieť ani chvíľku rozmýšľať či potom budem mať na školský výlet pre deti. Za bežnú vec nepovažujem napríklad kúpiť si dom. Teraz budem žiť z doktorandského štipendia, z ktorého sa so svojím nenáročným životným štýlom takto správať môžem, takže sa teším :)

No toto nie je všetko čo v živote budem robiť. Väčšinu života predsa strávim inak ako míňaním peňazí. Chcem robiť niečo čo ma bude čo najviac baviť tak, aby som si zabezpečil takýto život. Nasledujúcich pár rokov strávim vo vede/výskume, a tu by som chcel aj ostať.

Moje PhD beriem ako príležitosť spoznať čo najviac ľudí z oblasti, ktorej sa chcem venovať, a poriadne pochopiť, ako funguje akademický aj komerčný výskum.

Čo sa týka spoznávania ľudí, mám sa ešte čo zlepšovať. Aj keď sa snažím, stále sa necítim komfortne v situáciach keď mám za niekym neznámym prísť, osloviť ho a zoznámiť sa. V uplynulom roku som mal (vďaka http://www.manageria.org/) možnosť skúšať si také veci, ale skôr s ľuďmi z biznisu, resp. v pracovnom prostredí. Raz keď som nevedel ako, tak som po chvíli váhania prišiel a pozdravil. No a potom je už čokoľvek lepšie ako byť ticho. A vyšlo to. Zdá sa mi to však ťažšie s ľuďmi z vedeckého prostredia. Alebo to je tým, že po anglicky neviem tak dobre ako po slovensky. Neviem zatiaľ.

Do toho, ako funguje akademický výskum prirozdene počas štúdia riadne nahliadnem, ale chcem zistiť ako to vyzerá v biznise. Jasným cieľom je aspoň jedno leto stráviť na internshipe (stáži) v Microsoft Research, Googli, Facebooku, prípadne IBM. Veci ktoré by ma zaujímali riešia takéto firmy len na pár miestach na svete. Najradšej by som sa pozrel do Bangalore :) Predpokladám, že určité aspekty tu budú úplne naopak ako v akadémii, ale neviem to poriadne ani sformulovať. Musím to zažiť. Mimochodom, ak by ste uvažovali o podobnom letnom internshipe, začať v októbri vôbec nie je skoro.

Dlhodobo by som sa chcel vrátiť na Slovensko. A robiť tu nejaký ten výskum. Som si však takmer istý, že nie na univerzite. Jednak by mi to pravdepodobne nevychádzalo s tým mojim prvým cieľom, ale aj ma to dosť ťahá do biznisu, prípadne riadenia ľudí. Možností, čo tu robiť je viacero. Môžem založiť s.r.o. a snažiť sa robiť niečo na vlastnú päsť. Také niečo je reálne, aj to tu vzniká (moja úloha je reálne asi taká, že o tom viem). Dalo by sa niekoho zvonka presvedčiť, aby tu založil pobočku, a ja ju budem riadiť. Ideálne Microsoft Research. To je asi najťažšie zrealizovateľné, ale nie nereálne. A tretia možnosť je robiť s niekym kto tu už funguje. Konkrétne http://www.innovatrics.com/. Úžasná firma, so super majiteľom, ktorú sa mi podarilo v minulom roku spojiť s občianskym združením Trojsten. Ale o tom inokedy.

Takže tak.
Chcem sa vrátiť na Slovensko, robiť tu vedu, a trocha viac biznis okolo toho. Možno si poviete, že takých ľudí už veľa odchádzalo, a nikdy sa nevrátili. Áno, máte pravdu. Samozrejme, predstavy sa menia. Ak si nájdem číňanku, možno ju budem ťažko ťahať aby išla žiť na Slovensko. Ešte mongolku by sa dalo... V živote ma postretne ešte veľa vecí, ktoré zmenia moje plány a názory. Ale som presvedčený, že je veľmi dôležité mať sformulované kam smerujem, a čo chcem robiť. Vedieť presne čo ma spraví šťastným, a ísť si za tým.

Tak ja idem. O týždeň budem bližšie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára